Jesienny rozkład jazdy PKP. Nowe przystanki w Zachodniopomorskiem
W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” w Zachodniopomorskiem powstały całkowicie dwa nowe przystanki - Koszalin Wschód i Koszalin Politechnika. Budowa kosztowowała ponad 8 milionów złotych. Oba przystanki będą sporym udogodnieniem dla konkretnych mieszkańców.
Koszalin Wschód obsłuży "wschodnią część miasta" - kilka dosyć sporych osiedli, które przez korki mają dłuższy dojazd do kolejowego dworca w centrum. Dodatkowo niedaleko znajduje się przystanek komunikacji miejskiej, który pozwoli dojechać mieszkańcom prawie pod sam pociąg.
Jedną z ważniejszych inwestycji jest na pewno budowa przystanku Koszalin Politechnika. Znajduje się tam spory kampus Politechniki Koszalińskiej z Wydziałem Nauk Ekonomicznych i Wydziałem Humanistycznym. Niedaleko jest też spore skupisko bloków. Mieszkańcy wielokrotnie narzekali na dojazd do głównego dworca w Koszalinie.
Na przystankach Koszalin Wschód i Koszalin Politechnika zatrzyma się głównie kolej regionalna w kierunku Słupska i Szczecina.
Nowy rozkład jazdy na kolei w Zachodniopomorskiem
Od 1 września 2024 wchodzi jesienny rozkład jazdy PKP. Wiele pociągów pojedzie inaczej. Pojawi się też nowe połączenie. Jednak część pasażerów będzie zła za skrócenie niektórych relacji.
- W związku z przerwą w ruchu na linii kolejowej 404 na odc. Białogard – Szczecinek część pociągów kursujących po tej linii zostało przetrasowanych na trasę okrężną przez linię 351 - powiedziała Eska Szczecin News Justyna Moskalewicz – Aderek z PKP Intercity.
Takie pociągi ominą Szczecinek w jesiennym rozkładzie jazdy:
- 48100/84100 Gwarek;
- 3806/3806 Malczewski;
- 48102/84102 Szyndzielnia;
- 68100/86100 Bosman;
- 68102/86102 Szkuner.
Choć pojadą one przez Stargard, Krzyż to w nowym rozkładzie widać, że nie dostaną postojów handlowych w tamtej części województwa zachodniopomorskiego. Będą to pociągi tzw. bez zatrzymywania.
Nadmorski kurort nad Morzem Bałtyckim też zostanie poszkodowany. Wraz z jesiennym rozkładem jazdy PKP Świnoujście straci dwa połączenia z Warszawą: IC Podlasiak i IC Mewa zostaną skrócone do Szczecina Głównego. W związku z tym takie pociągi połączą zachodnią część Bałtyku ze stolicą:
- IC Górski,
- IC Gałczyński,
- IC Uznam (nocny).
Stargard za to zyska nowe i ekspresowe połączenie EIC Sedina do Warszawy Centralnej. Dojedzie on w 4 godziny do stolicy, co jest zdecydowanym rekordem w tym rozkładzie jazdy
Zachodniopomorskie miasteczka bez dostępu do kolei pasażerskiej
Remont torowiska w Pomorskiem wpłynie na Pomorze Zachodnie
Szczególnie popularnymi połączeniami są te łączące Szczecin z całym Trójmiastem. Szczególnie od października 2024, gdy tłumy studentów będą regularnie przemieszczać się między tymi miastami.
Od 2 września do połowy grudnia 2024 utrudnienia obejmą odcinek między Słupskiem a Lęborkiem. Oznacza to, że pasażerowie będą musieli przesiadać się do Zastępczej Komunikacji Autobusowej. PKP PLK planuje połączyć obie stolice nadmorskich województw dwutorowymi odcinkami. Obecne one są tylko na trasie Gdańsk-Wejherowo oraz Szczecin-Runowo. W pozostałej części regionu są pojedyncze tory - sprawia to, że przepustowość nie jest na tyle idealna, na ile będzie po dobudowie drugiego toru. W nocy pomoże to też transportowi Cargo.