Sławno

i

Autor: Marek BAZAK/East News

kolej

Kiedy powstanie drugi tor dla kolei pomiędzy Gdańskiem a Szczecinem?

2024-01-23 8:17

Gdańsk i Szczecin to dwa ogromne miasta na Pomorzu. Jednak dla podróżnych podróżowanie pomiędzy nimi nie jest zawsze takie komfortowe, przez brak drugiego toru. PKP od lat planuje taką inwestycję właśnie na tzw. Magistrali Bałtyckiej. Jak się okazuje, plany są już zaawansowane!

Kiedy drugi tor na tzw. Magistrali Bałtyckiej?

To mocno uprawniona inwestycja przez osoby jeżdżące ze Szczecina do Trójmiasta lub po prostu żyjących na Pomorzu Środkowym. W razie jakiejkolwiek awarii pociągu na trasie cały ruch stoi, ponieważ na odcinku pomiędzy Wejherowem a Runowem Pomorskim jest tylko jeden tor. Przekonali się o tym niestety pasażerowie pociągów przed świętami Bożego Narodzenia. Przez awarię jednego ze składów, cały ruch pomiędzy Koszalinem a Słupskiem został wstrzymany na dwie godziny. Od lat mieszkańcy są zapewniani o dobudowie drugiego toru. Jak się okazuje, ten plan jest bliższy niż się wszystkim wydawało.

Jak przekazał portalowi eska.pl, rzecznik PKP PLK, Bartosz Kasprzykowski, na początku prace rozpoczną na odcinku województwa pomorskiego.

- Ogłoszenie przetargu na prace na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork planowane jest w I połowie br. Projekt zakłada przebudowę wszystkich przystanków i stacji na trasie, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych, w tym budowę nowych przystanków. Planuje się budowę drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz budowę dwóch torów tzw. aglomeracyjnych na odcinku Rumia – Wejherowo - przekazał Bartosz Pietrzykowski.

Nowy rozkład PKP Intercity. To zaskakuje najbardziej!

Kiedy początek prac kolejowych na trasie Słupsk-Koszalin?

Wybrany do realizacji wariant Studium Wykonalności dla projektu „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto – Szczecin na odc. Słupsk – Szczecin Dąbie przez Koszalin – Stargard/Kołobrzeg – Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 351,401 i 402” w zakresie umowy podstawowej, zakłada m.in:

  • Modernizację istniejących torów oraz sieci trakcyjnej: LK nr 202 na odcinku Słupsk – Stargard (ok. 203 km), LK nr 402 na odcinku Koszalin - Kołobrzeg – Goleniów (ok. 143 km) oraz odcinków łącznic między LK nr 402 a 401 o długości ok. 18 km.
  • Dobudowę drugiego toru: LK nr 202 na całym odcinku Słupsk – Koszalin – Runowo Pomorskie, LK nr 402 na całym odcinku Koszalin - Kołobrzeg - Goleniów.
  • Elektryfikację LK nr 402 na niezelektryfikowanym odcinku Kołobrzeg - Goleniów.
  • Uzyskanie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 200 km/h na odcinkach Słupsk - Koszalin oraz Koszalin - Kołobrzeg oraz 160 km/h między Koszalinem i Stargardem oraz Kołobrzegiem a Goleniowem, a także prędkości maksymalnej dla pociągów towarowych 120 km/h na wszystkich modernizowanych liniach.
  • Modernizację 86 przejazdów kolejowo-drogowych.
  • Przebudowę i budowę nowych obiektów inżynieryjnych, w tym: mostów kolejowych, wiaduktów kolejowych i drogowych, przepustów, przejść pod torami oraz kładek dla pieszych.
  • Budowę LCS Koszalin oraz LCS Białogard.
  • Modernizację peronów na 29 stacjach i 31 przystankach osobowych (w tym powstanie 10 całkowicie nowych przystanków) wraz z budową systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Jak się okazuje, w teorii wszystko jest proste, w praktyce PKP czeka na informację o dofinansowaniu na ten cel. W przypadku akceptacji oraz otrzymaniu funduszy, drugi tor pomiędzy Gdańskiem a Szczecinem roboty budowlane rozpoczną się w 2026 roku, a powinny skończyć się w 2030.

Czy powstanie Magistrala Nadbałtycka?

Według założeń PKP, wraz z remontem odcinka od Sławna do Stargardu, ruszy też remont północnej trasy kolejowej do Szczecina - przez Kołobrzeg i Goleniów do stolicy województwa zachodniopomorskiego. Wiele osób nazywa ją "Magistralą Nadbałtycką". Ma ona usprawnić część ruchu pomiędzy Gdańskiem i Koszalinem, skierować w przyszłości pociągi IC z Gdańska właśnie przez Kołobrzeg do Szczecina. W razie wypadku np. w Białogardzie, będzie można wyznaczać objazd przez Goleniów. Także w okresie remontu tzw. Magistrali Bałtyckiej, planowana jest właśnie elektryfikacja odcinka Kołobrzeg-Goleniów. Dzięki temu mieszkańcy wielu miejscowości mogą uzyskać regularne połączenia IC ze Szczecinem i Trójmiastem.

Jedno jest pewne, jeżeli uda się pozyskać finansowanie, mieszkańców Pomorza Zachodniego czeka ogrom utrudnień i remontów, ale potem komfortowe podróże po całym regionie.