“W połowie 2021 roku ogłosimy przetarg na zachodnią obwodnicę Szczecina” – zapowiedział w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas wideokonferencji w Szczecinie. "W 2018 r. zapewniliśmy środki finansowe na badania geologiczne, które pozwalają na przygotowanie zachodniej obwodnicy Szczecina. Te prace się zakończyły. W połowie br. ogłosimy przetarg na realizację zachodniej obwodnicy Szczecina" – dodał Adamczyk.
“Obwodnica to jedna z najważniejszych inwestycji w regionie” – powiedział dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner. "To jest ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej. Bardzo ważna z perspektywy mieszkańców. Ta inwestycja pozwoli komfortowo wjeżdżać i wyjeżdżać z miasta" – dodał.
"Ważnym elementem inwestycji jest również tunel, który będzie najdłuższym tunelem w Polsce" – kontynuował Lendner. Jak dodał, "tunel będzie miał 5 kilometrów długości tak, aby zakłady chemiczne w Policach mogły współistnieć z zachodnią obwodnicą Szczecina".
Zachodnia obwodnica Szczecin - przebieg i zalety
Zachodnia obwodnica Szczecina będzie od północy i zachodu omijać aglomerację szczecińską. Droga będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3 i A6, poprawiając w znaczny sposób skomunikowanie Polic i całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad.
Obecnie, by dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ, trzeba przejechać prawie 60 kilometrów, w tym przez centrum Szczecina. Po powstaniu obwodnicy trasa skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym ruch pojazdów do zakładów chemicznych w Policach.