Most Długi, który nie jest długi
Jeden z najważniejszych dla centrum Szczecina mostów mierzy sobie 118 metrów długości. W porównaniu do Trasy Zamkowej im. Piotra Zaremby (2,3 km długości) stanowi bardzo krótki łącznik między lewym a prawym brzegiem. A jednak to trasa, która jest bezpośrednią drogą do Opery i Bulwarów Szczecińskich, a także nowych inwestycji nabrzeżnych, które piętrzą się i zmierzają do finalizacji prac. Długość więc nie świadczy o istocie, ale stanowi za to jeden ze składników nazwy całej konstrukcji. Jak to się stało, że most liczący 118 metrów długości został nazwany Długim? Należy sięgnąć do historii.
A dokładniej do roku 1900, czyli nie do budowy, a do rozbiórki mostu. Ta wraz z renowacją i budową nowej konstrukcji trwała 3 lata. 8 maja 1903 roku oficjalne oddano do użytku most, który nosił miano Mostu Hanzy, czyli inaczej niż dziś. Pierwotna nazwa narodziła się wraz z jego budową w odległym roku 1283. Prawdopodobnie wtedy był on najdłuższą konstrukcją na szczecińskiej Odrze.
Wojenne dzieje Mostu Długiego
Nowo otwarty most był też dosyć rewolucyjny dla samego Szczecina. Był on mostem zwodzony, po którym dodatkowo przejeżdżać mogły tramwaje. Pierwszy z nich (linia nr 1) przejechał przez most w 1929 roku. Konstrukcja została wysadzona przez wycofujących się ze Szczecina Niemców w 1945 roku. Odbudowana w 1959 roku nigdy nie nazywała się już Mostem Hanzy. Włodarze miasta uznali, że wyraz hanza zostanie zastąpiony na poczet powojennych zmian i powrócono do pierwotnego nazewnictwa konstrukcji, czyli Mostu Długiego. Historia ta zatacza więc koło wraz z samym mostem. Wszak po zniszczeniu go przez Niemcy został odbudowany, wraz z charakterystycznymi filarami. To co przykuwa uwagę, a o czym mało który mieszkaniec Szczecina wie to patron Mostu Długiego. Jest nim Jan Sobieski. Ostateczna forma mostu jest z nami od 2000 roku, kiedy to zespawano ze sobą dwie części i zrezygnowana z konstrukcji mostu zwodzonego.