Chyba nie będzie nadużyciem, jeżeli powiem, że najnowocześniejsza flota w Polsce. Na pewno najnowsza i jesteśmy z tego powodu bardzo dumni. Więc ten pojazd już za chwilę wyruszy na zachodniopomorskie tory. Jak Państwo wiecie, mamy nowoczesną flotę, zarówno tą spalinową, jak i EZ-ów, a więc elektrycznych składów trakcyjnych. Jak również od kilku lat byliśmy pierwszym województwem, które wprowadziło na swoje tory pojazdy hybrydowe, a więc takie, które mogą jeździć zarówno na napędzie diesla, ale tam wszędzie, gdzie mamy trakcję elektryczną, korzystamy z trakcji elektrycznej, a więc jesteśmy ekologiczni, a więc jesteśmy też bardziej oszczędni - mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Tabor Pomorza Zachodniego składa się aktualnie z 72 nowoczesnych pociągów. O udogodnieniach nowych pojazdów powiedział nam dyrektor Oddziału Zachodniopomorskiego spółki Polregio Andrzej Chańko:
W starszych typach pojazdów przewoziliśmy 6 do 8 rowerów, tu już 16 rowerów. No i akurat wszystkie te pojazdy wyposażone są w defibratory, były już kilka razy pomocne, czyli trzeba powiedzieć, że parę razy uratowaliśmy życie naszym podróżnym. Wyposażone są również w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Z tym systemem - pojazd sam reaguje na sygnały na semaforze i na wskaźniki w torze, bez względu na to, jak się zachowuje maszynista. System komputerowy sam podejmuje decyzje za maszynistę, gdyby podjął niewłaściwą decyzję.
Nowy tabor kolejowy kosztował ponad 260 milionów złotych. 84% pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy.