Dziwnów

To jeden z ostatnich mostów zwodzonych w Polsce. Jak wygląda most w Dziwnowie?

2023-10-20 17:22

Giżycko, Darłówko, Dziwnów - co te miasta mają ze sobą wspólnego? Oczywiście to mosty zwodzone! Dzisiaj zajmiemy się mostem im. Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Dziwnowie, który robi niesamowite wrażenie na przyjezdnych z całej Polski. Jaka jest historia tego niesamowitego osiągnięcia architektonicznego?

Początki mostu w Dziwnowie

Most zwodzony w Dziwnowie pełni niezwykle ważną funkcję dla ruchu drogowego w regionie. Most powstał w latach 30. XX, łącząc po raz pierwszy obie strony Dziwnowa. Dzisiaj most zachwyca stalą koloru czerwonego, ale wówczas konstrukcja była wykonana wyłącznie z drewna. Most pełnił ważną funckję logistyczną i znajdował się na wysokości Przetwórstwa Rybnego "Belona".

Most w Dziwnowie po wojnie

Mimo walk toczących się na Pomorzu Zachodnim, most w Dziwnowie przetrwał II Wojnę Światową. W 1956 roku doszło do pierwszej modernizacji mostu, a jego konstrukcja miała od tamtej pory charakter hybrydowy. Części drewniane zostały wzbogacone o stalowe elementy. Podnoszone przęsło o ciężarze prawie 100 ton pozwalało statkom na swobodne wypłynięcie na otwarte morze. 

Most im. Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Dziwnowie 

W 1996 roku została podjęta decyzja o całkowitej przebudowie mostu zwodzonego w Dziwnowie. Most od prawie 30 lat ma konstrukcję stalowo-hybrydową o całkowitej długości 178 metrów. W 2022 roku przyjął imię Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Most jest czynny codziennie i otwiera się co 2 godziny, w godziny parzyste.