Konsultacje społeczne z mieszkańcami Szczecina
Konsultacje trwały od 11 września do 11 października i dotyczyły utworzenia nowej Strefy Płatnego Parkowania ulokowanej na Śródmieściu. Drugim tematem były wszelkie zmiany w funkcjonowaniu parkowania w Szczecinie. Konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkańców Szczecina na powyższe tematy. Swoje uwagi składać można było na dwa sposoby:
- za pomocą poczty elektronicznej, śląc swoje opinie na odpowiedni adres e-mail;
- wrzucając uwagi spisane na papierze do specjalnej urny w Urzędzie Miasta.
Łącznie wpłynęło 533 formularzy konsultacyjnych (494 drogą elektroniczną i 59 w formie papierowej). Na podstawie przesłanych formularzy opinie mieszkańców zostały podzielone na trzy grupy - wyrażenie poparcia dla zmian, jego braku oraz te neutralne. Co ciekawe, ze zmianami nie zgadzała się zdecydowana większość, czyli 78,9% wszystkich formularzy. Facebookowy fanpage zajmujący się praktykami nieprawidłowego parkowania w Szczecinie postanowił przyjrzeć się konsultacjom. Z jego analizy wynika, że zostały one zmanipulowane.
STOP Cham Szczecin zarzuca manipulację
Fanpage STOP Cham Szczecin to strona na Facebooku, która zajmuje się nieprawidłowościami w obrębie parkowania w Szczecinie. Działalność oparta jest o publikowanie fotografii nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów na terenie miasta i piętnowanie takich zachowań. Niedawno właściciel strony, Szymon Nieradka, przyjrzał się konsultacjom społecznym, do uczestnictwa w których zachęcali jesienią. Według analizy fanpage'a konsultacje zostały zmanipulowane.
Autorowi analizy rzucił się w oczy jeden z punktów podsumowania konsultacji. Według STOP Cham Szczecin podsumowanie stanowisk odnoszących się do obrony przywilejów właścicieli samochodów hybrydowych jest nieproporcjonalne do opublikowanych wyników ankiet. Autor podjął się dokładnej analizy dokumentów, brał także udział w posiedzeniu Rady Miasta.
Zaledwie 2% osób biorących udział w konsultacjach twierdzi, że „pojazdy [hybrydowe] są bardziej ekologiczne i należałoby tę preferencję zachować”. Równocześnie więcej osób jest za zniesieniem przywilejów dla posiadaczy tych aut - czytamy w poście na stronie STOP Cham Szczecin.
Zdaniem autora analizy doszło do nadużyć i manipulacji wynikami konsultacji, a w ramach tego mogą przysługiwać nieuzasadnione przywileje dla posiadaczy pojazdów hybrydowych. Całą analizę wraz z jej dokumentacją można przeczytać w poście STOP Cham Szczecin.
Pan Szymon, który odpowiada za projekt STOP Cham Szczecin publikuje również swoje filmy w serwisie YouTube, na których piętnuje praktyki nieprawidłowego parkowania.