Jak wskazuje raport NIK, winowajcom niedotrzymania terminów, a co za tym idzie widmem utraty unijnego dofinansowania, przy realizacji SKM-ki jest PKP PLK. NIK wskazuje, że państwowa spółka tu cytat: "nie wykonała żadnego z dwóch projektów inwestycyjnych objętych Zadaniem". Kontrola wykazała, że PKP, wbrew przepisom, nie wykonały planu funkcjonalno-użytkowego, który służy m.in. do ustalenia wartości zamówienia przy podpisywaniu umowy z wykonawcą torowej części SKM-ki.
Polecany artykuł:
Spółka nie reagowała także, np. nie nakładając kar finansowych, na kolejne, przedłużające się opóźnienia na tej części inwestycji
Polecany artykuł:
Aktualnie koszt budowy SKM-ki wynosi ponad miliard złotych. Unia Europejska przyznała prawie 850 mln zł dofinansowania, jednak warunkiem przyznania tych środków jest dotrzymanie terminów. Aby było to możliwe, Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wystąpiło z wnioskiem o podzielenie zadania na 2 części. Inwestycja miałaby być wówczas zakończona do końca 2025 roku.