Spis treści
- Książulo ratuje małe biznesy
- Małe aferki wokół Książula
- Specjalista ds. PR o Książulu. Czy ma on spory wpływ na Polaków?
- Ranczo Panderossa pochwalone przez Książula
- Pizza Mix Kebab po krytyce Książula. "Bywa różnie"
- Jak Książulo komentuje swój autorytet?
Książulo ratuje małe biznesy
Książulo to obecnie jeden z najpopularniejszych i na pewno najbardziej wpływowych Polaków. Na Youtube subskrybuje go prawie 2 mln użytkowników, a średnia oglądalność odcinka to około 1,5 mln wyświetleń. Najpopularniejsze dotyczą różnych porównać z Magdą Gessler, np. ceny świątecznego cateringu. Oprócz tego Szymon Nyczke prowadzi własny internetowy sklep, gdzie sprzedaje bluzy, czapki czy skarpetki. Wszystko sygnowane "muala" lub ogórkiem. Mężczyźnie prawie zawsze towarzyszy Wojek.
Książulo słynie jednak nie tylko z recenzji kebabów, ale też ratowania restauracji czy szukania unikalnych miejsc, szczególnie tych zajmujących się polską domową kuchnią. Dzięki niemu wiele barów mlecznych przeżywa obecnie oblężenie. Książulo zasłynął też z m.in. uratowania kultowych warszawskich rurek. Od tamtej pory dostaje wiele zapytań dot. tych właśnie miejsc. Youtuber wspiera też charytatywnie potrzebujących (przelanie pieniędzy na chore dziecko oraz licytacja na WOŚP w 2024 roku).
Małe aferki wokół Książula
Wokół Książula pojawiło się też kilka mniejszych aferek, o których internauci często nie dają zapomnieć. Jedna z nich dot. ujawnienia wizerunku Mualana (osoba, która kupuje jedzenie przez youtuberem, aby przetestować wiarygodność restauratorów). Wszystko przez niedokładne wykadrowanie kolegi - internauci bardzo szybko je wyłapali i podzielili się screenami w sieci. Inna mała aferka dotyczy czapek Książula, które nie mają za dobrego składu. Jak zaznaczała tam Karolina Wiśniewska, mężczyzna sam często wspomina o jakości i tego, że nie lubi "dziadostwa".
Inny problem dotyczy researchu Książula czy jego stronniczości. Youtuber zaznacza, że zawsze stara się przygotować jak najlepiej do swoich odcinków. Wiele pomysłów podsuwają jemu internauci. W ten sposób dowiaduje się on o konkretnych zapiekankach czy kebabach. Jednak często okazuje się, że nie jest tak dobrze.
- Jestem z Bydgoszczy. Gdy zobaczyłem odcinek o naszych kebabach złapałem się na głowę, ludzie na lokalnych grupach też. Wysyłaliśmy jemu tyle dobrych kebabów, które wiele rzeczy robią same. A on wybrał rzekomo te najpopularniejsze, co nie było prawdą - powiedział dla szczecin.eska.pl jeden z mieszkańców Bydgoszczy.
Podobna sytuacja zdarzyła się w Szczecinie. Wielu mieszkańców było zaskoczonych kiepskim researchem dot. kebabów (zamknięcie w poniedziałek), ale i ominięcie lokalnych produktów na jarmarku. Youtuber wielokrotnie zaznaczał, jak ważny jest klimat jarmarków.
- W przypadku Szczecina pominął takie handmade lokalne. Nie był u Hani Bezy, nie spróbował naszej czekolady z Gryfa, ominął też pączka. Klasycznie narzekał, jakie to jarmarki są złe, a wystarczyło podejść do czegoś innego niż gofry - powiedział jeden ze szczecinian.
Na obronę youtubera - jest on sam i jak wiadomo, aby dobrze zrecenzować np. jedno miasto, musiałby poświęcić na to nawet kilka miesięcy.
Specjalista ds. PR o Książulu. Czy ma on spory wpływ na Polaków?
Postanowiliśmy porozmawiać na temat Książula dr hab. Moniką Kaczmarek-Śliwińską - jedną z prowadzących zajęcia dot. PR na Uniwersytecie Warszawskim. Niżej znajdzie całą rozmowę.
Paula Dąbrowska: W obecnych czasach yotuberzy mają coraz większy autorytet wśród widzów. Tak jest w przypadku Książula. Jak pani ocenia jego wpływ na społeczeństwo?
dr hab. Moniką Kaczmarek-Śliwińską: Trudno mówić o wpływie Książula, jako konkretnego influencera, na społeczeństwo. Jednak aż tak znacznego wpływu nie ma, aby oddziaływać globalnie. Możemy mówić o wpływie Książula na swoich odbiorców i tutaj z pewnością ma szerokie grono wiernych fanów i cieszy się wśród nich autorytetem. Możemy też mówić o tym, że wśród swoich odbiorców cieszy się charyzmą, co pokazywały akcje, podczas których prosił o wsparcie konkretnych przedsiębiorców i zazwyczaj odbiorcy influencera reagowali z tak dużym zaangażowaniem, że stanowiło to aż kłopot w rodzaju „klęski urodzaju”.
PD: Od jakiegoś czasu wokół Książula pojawiło się kilka aferek: nierzetelność w materiałach, wieczne krytykowanie i "czepianie się na siłę". Do tego wprowadzenie nowego Mualana. Czy takie rzeczy mogą mieć wpływ na odbiór mężczyzny? Czy skumulowanie się może doprowadzić do większego kryzysu?
MKŚ: To zależy, ile takich sytuacji pojawi się wokół influencera, jaką będą mieć siłę rażenia oraz jak influencer będzie nimi zarządzać. Sytuacje, które pojawiały się do tej pory nie wywołały znaczących sytuacji kryzysowych, a Książulo wychodził z nich dość skutecznie. Są oczywiście sytuacje rezonujące silniej, na przykład ostatnie pretensje do influencera za krytykę targu bożonarodzeniowego. Natomiast tutaj tarczą influencera jest wcześniej zbudowana wiarygodność u odbiorców. Targ zaliczył spadek kupujących, ponieważ Książulo skrytykował jakość oferowanych produktów. Gdyby nie był wiarygodny, siła jego opinii nie miałaby znaczenia. Nie oznacza to jednak, że może wszystko i ujdzie mu na sucho każda trudna sytuacja. W tej chwili można obserwować dużą krytykę, a nawet hejt, wokół produktów sprzedawanych przez Książula pod marką MUALA. Szereg pojawiających się opinii można sprowadzić do konkluzji: „oceniasz innych, sam bądź gotowy na ocenę”.
PD: Czy brak rozmów z mediami można uznać za szkodliwą rzecz w PR? Chodzi o moment, gdy dany influencer unika rozmów z dziennikarzami i nie odpowiada na ich żadne pytania.
MKŚ: To sytuacja bardzo indywidualna. Oczywiście większość PR-owców powie, że relacje medialne są bardzo istotne dla wizerunku i reputacji. Tak rzeczywiście jest, natomiast w przypadku influencerów nie zawsze media relations są konieczne. Influencerzy posiadają własne kanały, komentują także siebie i sobie wzajemnie, we własnym środowisku sprawy, które mogą być interesujące dla odbiorców. Często więc uznają, że kontakty z mediami to w jakiejś części oddawanie contentu, a także ewentualne ryzyko, że perspektywa medialna nie będzie im na rękę.
PD: Czy w przyszłości youtuberzy tacy jak Książulo mogą mieć jeszcze większy wpływ? Czy patrząc na obecne tendencje - idzie to w przeciwnym kierunku?
MKŚ: Rzeczywiście może tak być, że będą odgrywać istotną rolę. Trzy lata temu, w 2021, LTK (globalna platforma influencer marketingu) przeprowadziła badania dorosłych Zetek. Wyniki tego badania pokazały, że osoby w wieku 18-25 lat z pokolenia Z, dokonują swoich decyzji zakupowych zgodnie z poleceniami influencerów. Badani bardziej cenili reklamę na profilu twórcy niż reklamę producenta, treści celebrytów, a także sprzedawców detalicznych. 92% osób dorosłych z pokolenia Z przyznało, że ogromny wpływ na ich decyzje zakupowe mają właśnie influencerzy. Jeśli dodatkowo połączymy to z informacją, że 40% kupujących to właśnie pokolenie Z, a 75% osób z tego pokolenia woli dokonywać zakupów i transakcji przez internet, to już w perspektywie kilku lat polecenia influencerów mogą być kluczowe, jeśli nie rządzić rynkiem. Z pewnością będą łakomym kąskiem dla brandów. Jednak czy tak się stanie będzie uzależnione od skutecznego budowania wiarygodności influencerów.
Ranczo Panderossa pochwalone przez Książula
Książulo pod koniec 2024 odwiedził Szczecin. Pojawił się na jarmarku bożonarodzeniowym, ale postanowił też zrobić test lokalnych kebabów. Jak wiadomo, jedna opinia Książula potrafi wiele zmienić. W przypadku polecenia, punkty są od razu oblegane. W przypadku krytyki? Biznes może mieć spory problem.
Podczas świątecznej imprezy pochwalił on żeberka z Ranczo Panderossa. To obiekt znajdujący się pod Szczecinkiem.
- Fart chciał, że na początku jarmarku odwiedził nas znany youtuber Książulo sugerując się rekomendacją naszych burgerów. Przy okazji, będąc fanem żeberek, zamówił również żeberka. Cała interakcja z Książulem trwała dosyć krótko, podszedł Mualan, za nim Książulo i Wojtas, złożyli zamówienie a ja w kilku słowach opowiedziałem, co serwujemy oraz jakie mają możliwości wyboru. Podczas przygotowywania jedzenia porozmawiałem chwilę z Książulem gdyż zainteresował się naszym Ranczem. Zaserwowałem jedzenie, podziękowałem i chłopaki poszli z jedzeniem poza teren mojej budki. Na filmik czekaliśmy dwa tygodnie. Było trochę niepewności ponieważ słyszałem o Książulu i o tym jaki wpływ ma na biznes - może spowodować że wzrośnie zainteresowanie a może też je zmniejszyć. Wszystko w zależności od tego czy jedzenie podane mu zasmakuje. Biorąc pod uwagę to że osobiście serwowałem jedzenie oraz trzymałem się standardów jakości restauracyjnych, nie obawiałem się krytyki związanej z jakością jedzenia. Ale różnie to bywa, może dobór składników nie będzie pasował, albo sos bbq będzie za słodki? W każdym bądź razie w końcu filmik został wypuszczony. Sposób w jaki Książulo przedstawił nasze jedzenie oraz „zarekomendował” Ranczo Panderossa przeszedł moje oczekiwania. Bardzo jestem szczęśliwy że tak bardzo docenił jakość, smak oraz dobór składników ze względu na to że to włożyliśmy bardzo dużo pracy przez poprzednie kilka lat żeby dojść do takiego poziomu - komentuje dla szczecin.eska.pl właściciel Ranczo Panderossa, pan Filip.
Po opublikowaniu nagrania, punkt Ranczo na jarmarku w Szczecinie był oblegany.
- Po dwóch godzinach, już praktycznie do końca jarmarku mieliśmy kolejki nawet po 2 godziny oczekiwania. Robiłem co mogłem żeby nadrabiać produkcję żeberek /co nie było łatwe bo proces przygotowania jest bardzo długi i skomplikowany, ale i tak nie starczyło mi na cały jarmark. Wyprzedaliśmy już wszystko definitywnie dzień przed zakończeniem jarmarku. Powiedziałbym, że zdecydowana większość ludzi, którzy do nas przychodzili byli z rekomendacji Książula, w wieku zróżnicowanym od najmłodszych do starszych osób. Wszyscy byli bardzo sympatycznie i pozytywnie nastawieni w naszą stronę. Może poza kilkoma osobami dla których nie starczyło jedzonka. Ludzie przyjeżdzali z Poznania, Koszalina, Kołobrzeg - z całej Polski żeby tylko zjeść żeberka i burgera które zarekomendował Książulo - opowiadał pan Filip.
Ciekawsze okazały się kolejne następstwa polecenia. Jak powiedział nam pan Filip, Ranczo mimo tzw. martwego miesiąca jakim jest styczeń, ma sporo telefonów nie tylko o jedzenie, ale też o noclegi
- Mieliśmy już sporo ludzi z trasy z zapytaniem czy to jest ta restauracja co rekomendował Książulo. Mimo tego, że ciężko do nas trafić, bo jesteśmy położeni na uboczu w środku lasu. Na szczęście od dzisiaj otwieramy restaurację po przerwie jarmarkowej i będziemy dostępni w każdy weekend od czwartku do niedzieli. Żeberek i burgerów nie zabraknie - podsumowuje pan Filip.
Zachowano oryginalne wypowiedzi.
Pizza Mix Kebab po krytyce Książula. "Bywa różnie"
Pizza Mix Kebab jest w sumie prowadzone samodzielnie przez jednego mężczyznę. Miejsce znajduje się na tzw. ryneczku Kilińskiego w Szczecinie i ma wysoką ocenę w Google. Książulo po informacji, że planowane kebaby są zamknięte, postanowił się udać do tego znajdującego się przy al. Wyzwolenia w Szczecinie.
- Opinii tam 400 tylko, więc pewnie wszystkie kupione, patrząc na to jak to wygląda. Nie no nie chcę tak mówić, dajcie spróbować - mówił Książulo.
Skrytykował on pizzę i kebaba. Według Książula tortillę zdominowały sosy.
- Za dużo sosu - komentował Książula w nagraniu.
Postanowiliśmy zapytać właściciela, jak wspomina wizytę Youtubera.
- Poznałem go, ale robiłem tak jak zwykle. Zawsze robię większe porcje kebabów - skomentował właściciel Pizza Mix Kebab
Książulo tak podsumował kebaba z ryneczku Kilińskiego.
- Jesteśmy zawsze szczerzy [...] Moim zdaniem jedyny plus tego lokalu to miły pan, który obsługuje - powiedział Książulo
Właściciel dodał, zabolała go krytyka i wątpienie w jego oceny w Google. Pytanie, czy faktycznie szczecinianie zasugerowali się opinią Książula i jest mniejszy ruch?
- Ludzie oceniają u mnie nie tylko jedzenie. Chwalą też atmosferę i ceny. Jeżeli ktoś chce mniej sosu, można powiedzieć. Zabolało mnie to, bo nikomu nie płaciłem za opinię. Zawsze proszę o komentarze w google, ale nie o 5, tylko szczere komentarze. - Po filmie faktycznie jest tr- - podsumowuje właściciel kebaba.
Jak Książulo komentuje swój autorytet?
Postanowiliśmy skontaktować się z Książulem poprzez wskazany mail do kontaktu. Wysłaliśmy następujące pytania:
- Jak się Pan czuje jako osoba, która ma tak ogromny autorytet u widzów?
- Czy często odzywają się do Pana po publikacji materiału konkretni przedsiębiorcy z prośbą o sprostowanie lub nagranie nowego materiału?
- Jak dużo propozycji przetestowania konkretnych miejsc pan dziennie dostaje?
- Wielu internautów krytykuje pana research i podejście do niektórych miast/materiałów. Jak wygląda przygotowanie do odcinka? Ile dni najczęściej poświęca pan na materiał w danym mieście?
- Za co jest pan najczęściej krytykowany wśród widzów?
- Czy Mualan zostanie na stałe w odcinkach? Czy to tylko chwilowy gość?
Na stan 10 stycznia 2025 nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Może to wiązać się z tym, że Książulo ogólnie stroni od mediów. Informacje głównie przekazuje przez swoje social media.