Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą kolejnego etapu przebudowy skrzyżowania krajowej "dziesiątki" i autostrady A6. Prace na węźle Szczecin Kijewo dokończy firma Budimex. Wykonawca powinien wejść na plac budowy już na początku przyszłego tygodnia.
Zobacz też: IKEA w Szczecinie na ostatniej prostej. Prezeska firmy zdradziła kilka WAŻNYCH szczegółów!
Prace powinny zakończyć się w lipcu przyszłego roku. Ich koszt to blisko 60 milionów złotych.
- W zakres robót wchodzi wykonanie wszystkich pozostałych prac związanych z rozbudową węzła - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - W ramach wcześniejszych etapów robót, zrealizowanych po odstąpieniu od umowy z pierwotnym wykonawcą inwestycji, powstały dwie nowe łącznice po północnej stronie węzła (Stargard - Świnoujście i Świnoujście - Szczecin) oraz nowy wiadukt nad autostradą w ciągu przebudowanej jezdni DK10 w stronę Szczecina.
Teraz powstanie nowy wiadukt nad A6 w ciągu jezdni DK10 w stronę Stargardu wraz z przebudową jezdni DK10. Na autostradzie A6 zostaną usunięte ostatnie stare betonowe płyty i w ich miejsce powstanie nowa nawierzchnia bitumiczna. Wzdłuż autostrady zostaną wykonane jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Powstaną również nowe łącznice, cztery po stronie południowej i dwie po stronie północnej.
Zmiany organizacji ruchu
Dokończenie robót na węźle nie będzie możliwe bez wprowadzania zmian organizacji ruchu i czasowych utrudnień.
- Jezdnia DK10 w stronę Stargardu będzie musiała zostać zamknięta w celu przebudowy i wyburzenia istniejącego wiaduktu oraz wykonania nowego - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Dlatego ruch w ciągu DK10 będzie musiał się odbywać dwukierunkowo jezdnią w stronę Szczecina, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Wymaga to w pierwszej kolejności poszerzenia jezdni DK10 w stronę Szczecina i wykonania połączeń pomiędzy jezdniami.
Przebudowa jezdni autostrady A6 będzie również powodowała konieczność wprowadzenia ruchu jedną jezdnią z wyłączeniem wakacji. W okresie największego ruchu na autostradzie A6 powinny funkcjonować dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
- Wypracowane założenia do organizacji ruchu zakładają priorytet utrzymywania newralgicznych dla ruchu relacji Kołbaskowo - Stargard, Szczecin - Kołbaskowo i Szczecin - Świnoujście - mówi Mateusz Grzeszczuk. - O szczegółach organizacji ruchu i etapach ich wprowadzania poinformujemy w przyszłym tygodniu.
Węzeł po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70-80.
Po przebudowie węzeł będzie miał nowe, szersze wiadukty, pod którymi będzie miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu przez węzeł, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice będą miały łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstanie większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.