Podstawowym wymogiem jest wykształcenie co najmniej średnie lub średnie branżowe. Dodatkowo praca polega na prowadzeniu rozmów telefonicznych zarówno po polsku, jak i w językach obcych, więc znajomość tych drugich także jest niezbędna.
O cechach kluczowych dla pracy na tym stanowisku powiedział wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski:
Operatorzy muszą być odpowiednio przeszkoleni i muszą mieć odpowiednie cechy psychofizyczne. To znaczy muszą rozpoznać problem, muszą umieć pracować pod presją czasu i muszą wiedzieć jak zachować się w wielkim stresie.
Trudności w tej pracy jest mnóstwo, ale zalet wcale nie mniej - mówi operator numeru alarmowego 112 - Dominik Waź:
Raz, że ta satysfakcja, ale nie ukrywajmy - wszyscy jesteśmy tutaj, żeby coś zarobić. Pieniądze są dobre, urząd o nas dba jeśli chodzi o takie rzeczy. Mamy możliwość korzystania z siłowni, mamy możliwość korzystania z dobrze wyposażonej kuchni, czyli kawę można zawsze śmiało sobie smaczną wypić. Złapać chwilę oddechu po jakimś ciężkim zgłoszeniu. Także warto, naprawdę warto.
W Szczecinie łącznie jest 18 stanowisk operatorów numeru alarmowego.