Remont dworca w Stargardzie to udręka dla pasażerów
Stargard jest jednym z większych węzłów przesiadkowych na Pomorzu Zachodniego, obok stacji Szczecin Dąbie. To tutaj pasażerowie jadący z Pomorza Środkowego często przesiadają się na pociągi w kierunku Poznania, Warszawy czy nawet Krakowa. Remont samego torowiska w okolicach Stargardu trwa od kilku lat. Remont dworca ruszył do 2023 roku, jednak było to robione etapami. Łącznie z oddawaniem peronów, zamykaniem kolejnych i w końcu zamknięciem całego budynku dworca.
Szczególnie źli mieszkańcy byli po zamykaniu kolejnych wiaduktów, co spowodowało liczne objazdy. Otwarcie peronu III miało ułatwić dojazdy, jednak w związku z zamknięciem peronu I i peronu II zmniejszyła się widocznie przepustowość w Stargardzie.
- Jeżdżę na trasie Koszalin-Szczecin Dąbie raz w tygodniu. Zawsze stoję przed Stargardem, bo się okazuje, że nie ma wolnej krawędzi peronowej - powiedziała szczecin.eska.pl jedna z mieszkanek Pomorza Zachodniego.
A takie oczekiwanie generuje opóźnienia i możliwe problemy ze skomunikowaniem.
- Miałam szczęście, na mnie pociąg czekał, natomiast słyszałam, że innym konduktor wystawiał zaświadczenia - powiedziała pani Anna.
Kiedy koniec remontu dworca w Stargardzie?
Postanowiliśmy zapytać PKP PLK, kiedy planowany jest koniec prac w Stargardzie.
- Wykonawca zakończył prace zasadnicze na wiadukcie przy ul. Bogusława IV. Od 5 września zamknięty został przejazd pod wiaduktem na ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej, gdzie wykonawca prowadzi prace związane z budową drugiej połówki obiektu. Po zakończeniu etapu robót na tym wiadukcie, od 7 stycznia br. wykonawca przeniesie prace na wiadukt przy ul. Bogusława IV gdzie będą realizowane roboty związane ze ścianami oporowymi i przepięcie ciepłociągu. Na czas tych robót otwarty natomiast zostanie przejazd pod wiaduktem na ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej. Na stacji postępują m.in. prace związane z przebudową peronów nr 1 i 2. Podobnie jak ukończony już peron nr 3, będą one wyższe, dzięki czemu pasażerom będzie wygodniej wsiadało się i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Na stacji powstaje również nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie zasadniczych prac na wiaduktach i stacji w Stargardzie planowane jest w połowie 2025 - przekazał rzecznik prasowy PKP PLK, Bartosz Pietrzykowski.
Jednocześnie wiadomo, że udostępnienie podróżnym dworca PKP w Stargardzie zaplanowano na 2028 rok.