Niebezpieczne poduszki powietrzne w samochodach. Wiele firm czeka na straty?
Jak napisała we wstępnej decyzji NHTSA, systemy napełniające mogą porwać poduszki powietrzne, wyrzucając z wielką siłą metalowe odłamki w kierunku pasażera pojazdu. Wobec tego uznała, że stanowi to nieakceptowalne ryzyko poważnych ran lub śmierci pasażerów.
Agencja już w maju zwróciła się do firmy ARC Automotive, by wymieniła wadliwe komponenty, lecz spółka nie zgodziła z oceną regulatora. Firma uważa, że uwagi NHTSA dotyczą hipotetycznych sytuacji i że agencja nie ma prawa żądać zwrotu produktów od producenta części samochodowych.
Wtorkowa decyzja stanowi krok w kierunku zmuszenia firmy do napraw. 5 października ma się odbyć publiczne wysłuchanie w tej sprawie, co jest warunkiem koniecznym do ewentualnej decyzji sądu w tej sprawie.
Według AP zarzucane firmie defekty dotyczą 52 mln poduszek powietrznych w ponad 25 mln samochodów, czyli niemal 10 proc. wszystkich aut w USA. Systemy ARC zainstalowane są w pojazdach produkowanych między 2000 i 2018 r. Problem dotyczy samochodów 12 producentów, w tym tych najbardziej popularnych marek, takich jak:
- Ford,
- Chevrolet,
- Toyota,
- BMW,
- Volkswagen,
- Hyundai,
- Kia,
- Audi,
- Tesla
- czy Porsche.