zboże

i

Autor: WOJCIECH STROZYK/REPORTER

gospodarka

Szczecin traci terminal zbożowy. Co to oznacza dla Polski i rolników?

2024-06-03 8:49

"Rzeczpospolita" już jakiś czas temu zaznaczała, że niepewny jest los terminali w Gdyni i Gdańsku. Jak się okazuje, w równie nieciekawej sytuacji znalazł się Szczecin, gdyż elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin zostanie sprzedany i wyprzedany z eksploatacji. Co to oznacza dla Polski i rolników?

Szczecin traci port zbożowy?

Takie informacje można wyczytać z najnowszego numeru "Rzeczpospolitej". Amerykańska firma ma zakupić elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin. Według ustaleń dziennika, planują oni zlikwidować terminal do przeładunku zbóż.

To cios w zachodnią ścianę Polski, ponieważ Szczecin był ważnym punktem przeładunku zboża dla województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

- Redakcja spytała spółkę Andreas o plany sprzedaży terminala i o to, jak długo będzie on jeszcze działał. Prezes Erik Haaber w rozmowie telefonicznej odmówił komentarza,a dyrektor spółki odpisała, że nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie „Rz”. Port w Szczecinie odpowiedział zaś, że nie może komentować planów swoich komercyjnych partnerów - czytamy na rp.pl.

"Fabryka Wody" w Szczecinie otwarta

Szczecin straci ważne miejsce na mapie miasta

Według danych z firmy Sparks, terminal zbożowy w Szczecinie przeładowuje około 650 tys. ton zbóż rocznie. To w teorii tylko 6% przeładunków, ale równie ważne liczby dla Pomorza Zachodniego i tutejszych rolników.

W przypadku zamknięcia terminala w Szczecinie, w teorii jego przesyłkę może przejąć nie Gdynia, a niemieckie miasto Mukran. Dlaczego? Jak wiadomo, czas dostawy wpływa też na cenę zboża. Rolnicy w związku z tym wybiorą bliższy port w Niemczech. Kołobrzeg i Świnoujście mają zbyt małe terminale, aby przyjąć aż tyle przeładunku. A Gdynia znajduje się za daleko.

- Na miejscu pozostaną głównie terminale globalnych graczy: firmy Viterra, która w kwietniu przeładowała na eksport 13 tys. ton zbóż i pasz, oraz największy – Szczecin Bulk Terminal (SBT), należący do Copengahen Merchants, który przeładował 75 tys. ton zbóż - czytamy na rp.pl

"Rzeczpospolita" przypomina również, że jedną z misji portów morskich miał być rozwój Świnoujścia i Szczecina. Do tego polskie porty wzrosły na wartości przez przesył zboża z Ukrainy.

Portowa Straż Pożarna uratowała uwięzionego kotka. Był wielkości dłoni