Bezpieczne zakupy stacjonarne
W większych skupiskach trzeba zachować szczególną ostrożność, bo to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do kradzieży. Policja zaznacza, że kieszonkowcy wykorzystują nasze rozkojarzenie. Szczególnie należy uważać w takich punktach jak:
- sklepy;
- dworce;
- przystanki.
Masz większą kwotę pieniędzy? Nie trzymaj jej w jednym miejscu. Przy płatnościach staraj się nie pokazywać całej zawartości portfela. A jak wygląda to z plecakami? Lepiej wszystko trzymać z przodu!
Szczególną uwagę trzeba także mieć przy komunikatorach internetowych. Coraz więcej włamań jest właśnie przez te social media. Znajomy pisze z prośbą o BLIK, ponieważ rzekomo zgubił portfel. Nic bardziej mylnego! Przez komunikator może włamać się do Twojego banku i po prostu wyczyścić konto. Dlatego, jeżeli ktoś prosi o BLIK, nie działań pochopnie – zadzwoń do tej osoby.
Policja radzi też, aby nosić klucze w innym miejscu niż te, w którym może znaleźć się informacja o naszym miejscu zamieszkania. Co ważne, nie zostawiajmy bagażu bez opieki!
W tym okresie warto też lepiej pilnować dzieci. Wiele z nich potrafi się zgubić w sklepie, a to dodatkowy stres dla każdego. Dobry patent na przyszłość? Nauczyć dziecko numeru telefonu do rodziców/dziadków/rodzeństwa/wujostwa.
Bezpieczne zakupy w Internecie
Coraz więcej osób woli korzystać z zakupów online. Nic dziwnego! Mamy o wiele więcej promocji, szybką przesyłkę i ogromną liczbę produktów. Ale to też raz dla oszustów. Pamiętaj, że nie każda superokazja może być prawdziwa – szczególnie w okresie świątecznym wystawiane są różne produkty w dziwnie niskich cenach, np. nowy iPhone 13 pro za 3000 zł. W tym przypadku są dwie opcje: to tzw. składak z różnych części lub po prostu próba wyłudzenia pieniędzy (płatność tylko z góry). Dlatego lepiej sprawdzić, kto nadaje produkt oraz wybrać płatność za pobraniem.
Otrzymujesz jakieś dziwne oferty z linków? Nie wchodź w to! To może być wirus, który wyczyści Ci konto.
Żeby nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów, stosuj środki bezpieczeństwa:
- nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie),
- jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz,
- przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi,
- nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze,
- przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy (nie używaj do tego linków przesłanych w wiadomościach e-mail czy sms,
- nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach,
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.