Pomorze Zachodnie

i

Autor: Paula Dąbrowska

inwestycje

Powstaną nowe linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim? Mamy komentarz w tej sprawie

2025-03-26 12:09

W marcu 2025 w Szczecinie odbyły się specjalne "warsztaty" Zintegrowanej Sieci Kolejowej, podczas których rozmawiano o przyszłości Pomorza Zachodniego. Jak się okazało, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego ma kilka planów na przyszłość, jeżeli chodzi o rozwój infrastruktury kolejowej w tym regionie.

Szczecin Radio ESKA Google News

Rozwój kolei na Pomorzu Zachodnim to pomysł znany od dawna

Województwo zachodniopomorskie walczyło wcześniej o pieniądze na konkretne inwestycje w ramach programu "Kolej plus". Wtedy zgłoszono trzy projekty, które dotyczyły:

  • "Modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard- Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422, i 410”;
  • „Odbudowy i rewitalizacji linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wlkp.”;
  • „Poprawę przepustowości linii kolejowej nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie”.

Początkowo ogłoszono, że wszystkie projekty wypadły z tego rządowego programu. Jak przekazywały wtedy regionalne portale, chodziło głównie o kwestie finansowe.

To najbardziej opóźniona inwestycja w Szczecinie. Kiedy koniec prac na Pomorzanach?

Zabytkowa wiata SKM Pogodno w Szczecinie

Pomorze Zachodnie i rewolucja kolejowa? Takie plany ma urząd marszałkowski

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego od lat mocno inwestuje w rozwój kolei w regionie. Jak udało się nam dowiedzieć, wyznaczono kilka priorytetów, które samorząd chce zrealizować:

  1. Modernizacja kolejowego korytarza komunikacyjnego Trójmiasto – Szczecin z uwzględnieniem przybliżenia jego przebiegu do miejscowości nadmorskich (Darłówko i Mielno) oraz budowy węzła kolejowego wokół portu lotniczego Szczecin-Goleniów, który umożliwi przelotową obsługę lotniska pociągami kursującymi w relacji Szczecin–Kołobrzeg oraz Szczecin–Świnoujście, czyli bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji przy lotnisku.
  2. Przyspieszenie modernizacji linii nr 406 Szczecin–Police dla potrzeb Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz budowa zachodniej kolejowej obwodnicy Szczecina w ramach modernizacji linii kolejowej nr 429 Stobno–Dołuje i jej rozbudowy o dalszy odcinek do stacji Police Chemia. Pozwoli to na wyeliminowanie ruchu towarowego – w tym, ładunków niebezpiecznych z centrum Szczecina, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców miasta oraz umożliwi rozwój SKM.
  3. Modernizacja linii kolejowych nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny–Kołbaskowo-granica państwa z rozbudową całego polskiego odcinka do standardu dwutorowego.
  4. Włączenie Szczecina, Pomorza Zachodniego oraz Gorzowa Wielkopolskiego do sieci kolei dużych prędkości - Szczecin powinien zostać włączony do planowanej sieci KDP rozwijających prędkości rzędu 300 km/h, co pozwoliłoby na dojazd do lotniska CPK i do Warszawy w czasie około 3 godzin.

Jednocześnie dodano, że wszystko tak naprawdę zależy od m.in. dotacji.

- Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym utrzymanie, modernizacja oraz budowa krajowej infrastruktury kolejowej należy do zadań Zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W związku z powyższym, realizacja wskazanych zadań zależna będzie od możliwości ich sfinansowania przez PKP PLK S.A. ze środków własnych, krajowych lub zewnętrznych – np. unijnych - przekazał portalowi szczecin.eska.pl Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Pojawią się nowe pociągi w woj. zachodniopomorskim

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego słynie również z jednego z najnowocześniejszych taborów wśród kolei regionalnej. Choć myślano nawet o utworzeniu własnego przewoźnika, na razie UM współpracuje ściśle dalej z Polregio. Czy województwo zachodniopomorskie będzie miało jeszcze nowsze pociągi?

- Województwo Zachodniopomorskie kończy realizację projektu obejmującego zakup 8 nowoczesnych elektrycznych  zespołów trakcyjnych (7 pojazdów już odebrano), co zamyka proces wymiany całej floty pojazdów kolejowych. Aktualnie Województwo nie przygotowuje kolejnego zakupu. W przyszłości należy się jednak liczyć z takimi inwestycjami, które w naturalny sposób wpisane są w proces  gospodarowania flotą taborową, w tym dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb - przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Quiz geograficzny. Rozpoznasz dworzec PKP po zdjęciu i podpowiedzi? Sprawdź się!
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego. Stolica województwa zachodniopomorskiego
Szczecin Główny dworzec