
Rozwój kolei na Pomorzu Zachodnim to pomysł znany od dawna
Województwo zachodniopomorskie walczyło wcześniej o pieniądze na konkretne inwestycje w ramach programu "Kolej plus". Wtedy zgłoszono trzy projekty, które dotyczyły:
- "Modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard- Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422, i 410”;
- „Odbudowy i rewitalizacji linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wlkp.”;
- „Poprawę przepustowości linii kolejowej nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie”.
Początkowo ogłoszono, że wszystkie projekty wypadły z tego rządowego programu. Jak przekazywały wtedy regionalne portale, chodziło głównie o kwestie finansowe.
Zabytkowa wiata SKM Pogodno w Szczecinie
Pomorze Zachodnie i rewolucja kolejowa? Takie plany ma urząd marszałkowski
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego od lat mocno inwestuje w rozwój kolei w regionie. Jak udało się nam dowiedzieć, wyznaczono kilka priorytetów, które samorząd chce zrealizować:
- Modernizacja kolejowego korytarza komunikacyjnego Trójmiasto – Szczecin z uwzględnieniem przybliżenia jego przebiegu do miejscowości nadmorskich (Darłówko i Mielno) oraz budowy węzła kolejowego wokół portu lotniczego Szczecin-Goleniów, który umożliwi przelotową obsługę lotniska pociągami kursującymi w relacji Szczecin–Kołobrzeg oraz Szczecin–Świnoujście, czyli bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji przy lotnisku.
- Przyspieszenie modernizacji linii nr 406 Szczecin–Police dla potrzeb Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz budowa zachodniej kolejowej obwodnicy Szczecina w ramach modernizacji linii kolejowej nr 429 Stobno–Dołuje i jej rozbudowy o dalszy odcinek do stacji Police Chemia. Pozwoli to na wyeliminowanie ruchu towarowego – w tym, ładunków niebezpiecznych z centrum Szczecina, poprawi bezpieczeństwo mieszkańców miasta oraz umożliwi rozwój SKM.
- Modernizacja linii kolejowych nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny–Kołbaskowo-granica państwa z rozbudową całego polskiego odcinka do standardu dwutorowego.
- Włączenie Szczecina, Pomorza Zachodniego oraz Gorzowa Wielkopolskiego do sieci kolei dużych prędkości - Szczecin powinien zostać włączony do planowanej sieci KDP rozwijających prędkości rzędu 300 km/h, co pozwoliłoby na dojazd do lotniska CPK i do Warszawy w czasie około 3 godzin.
Jednocześnie dodano, że wszystko tak naprawdę zależy od m.in. dotacji.
- Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym utrzymanie, modernizacja oraz budowa krajowej infrastruktury kolejowej należy do zadań Zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W związku z powyższym, realizacja wskazanych zadań zależna będzie od możliwości ich sfinansowania przez PKP PLK S.A. ze środków własnych, krajowych lub zewnętrznych – np. unijnych - przekazał portalowi szczecin.eska.pl Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Pojawią się nowe pociągi w woj. zachodniopomorskim
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego słynie również z jednego z najnowocześniejszych taborów wśród kolei regionalnej. Choć myślano nawet o utworzeniu własnego przewoźnika, na razie UM współpracuje ściśle dalej z Polregio. Czy województwo zachodniopomorskie będzie miało jeszcze nowsze pociągi?
- Województwo Zachodniopomorskie kończy realizację projektu obejmującego zakup 8 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (7 pojazdów już odebrano), co zamyka proces wymiany całej floty pojazdów kolejowych. Aktualnie Województwo nie przygotowuje kolejnego zakupu. W przyszłości należy się jednak liczyć z takimi inwestycjami, które w naturalny sposób wpisane są w proces gospodarowania flotą taborową, w tym dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb - przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.