Dlaczego wybieramy roślinne alternatywy?
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej szacuje, że około 30% dorosłych Polaków ma nietolerancję laktozy. U niektórych ona się objawia po większym spożyciu nabiału, u innych - nawet po łyku. Nic dziwnego, że szukamy alternatyw.
- U mnie nawet łyk krowiego mleka powoduje problemy z jelitami. Produkty bez laktozy są za to trudniej dostępne niż te roślinne, dlatego kawę piję tylko z napojem owsianym - powiedziała dla szczecin.eska.pl pani Joanna.
Podobne odczucia pani pani Agnieszka.
- Na mleko owsiane przerzuciłam się ze względów zdrowotnych. Mam bardzo wrażliwe jelita, w związku z czym wykluczyłam ze swojej diety produkty zawierające laktozę. Początkowo niezbyt mi smakowało, teraz natomiast nie wyobrażam sobie porannej kawy z innym mlekiem - powiedziała.
Pani Katarzyna za to przerzuciła się na napoje roślinne głównie przez smak.
- Sojowych produktów nie lubię, ale w kokosowych jestem zakochana. Dochodzi też etyka i ekologia. Produkcja mleka jest nieekologiczna, a bycie weganinem już tak - powiedziała pani Kasia.
Już w lutym 2024 marka Oatly zleciła badania dot. preferencji w napojach roślinnych. Wtedy wiele osób stawiało na napoje roślinne głównie przez kwestie ekologiczne, a nie dietę.
Polacy preferują napoje owsiane?
Napoje owsiane można kupić już od 5 zł w sklepie typu Biedronka czy Lidl. W zwykłych sklepach prościej będzie dostać znane Alpro, które kosztuje już nawet 11 zł. Do tego dochodzi też konkretny rodzaj, bo jest napój owsiany zwykły, tzw. barista idealny do kawy, ale i np. w Kauflandzie można kupić smakowy: czekoladowy i waniliowy. To może zachęcać Polaków do częstszego wyboru napojów owsianych.
Marka Oatly zleciła kolejne badania dot. wyboru napojów owsianych. Grupa badawcza dostała do spróbowania kawę z napojem roślinnym od Oatly i kawę z krowim mlekiem. Mieli wybrać taką, która po prostu bardziej im smakuje. Według tych wyników 50% respondentów wybrało napój roślinny.
- To fascynujące, jak szybko napój owsiany zyskał uznanie wśród polskich konsumentów. Napój owsiany nie jest już postrzegany jako "alternatywa", lecz jako pełnoprawny, smaczny wybór. Co więcej, fakt, że te preferencje są podobne w różnych grupach wiekowych i płciowych, pokazuje, że jest to zjawisko uniwersalne, niezwiązane z konkretną grupą demograficzną - powiedziała - Svenja Fritz, General Manager DACH & PL w Oatly.
Według tych samych badań zleconych przez Oatly, Polacy korzystają z napojów owsianych nie tylko w kawie, ale również w innych posiłkach:
- 41% dodaje je do owsianki;
- 33% do musli;
- 30% do płatków zbożowych.
Respondenci argumentowali to głównie dlatego, że szukają zdrowszej alternatywy dla mleka krowiego. Sporo z badanych mimo, iż wybrało zwykły nabiał, zna smak roślinnych napojów
- Dla nas te wyniki pokazują, że Polacy są otwarci na poszerzanie swojego repertuaru kulinarnego i coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych. Dostrzegamy również, jak ważną rolę w kształtowaniu nowych nawyków odgrywają rekomendacje bliskich osób. To podkreśla społeczny aspekt zmieniających się preferencji żywieniowych - komentuje Svenja Fritz, General Manager DACH & PL w Oatly
Metodologia badania "Preferencje mleka w kawie": Badanie smaku metodą ślepego testu, przeprowadzone przez niezależny instytut badań rynkowych GIM, polegał na podaniu 300 uczestnikom kawy przelewowej z Oatly Barista Edition i kawy przelewowej z mlekiem krowim, 08/2024.
W galerii znajdują się szczegółowe dane z badań.
Polecany artykuł: