Światowy Dzień Praw Konsumenta - o co w nim chodzi?
Światowy Dzień Praw Konsumenta został ustanowiony w 1983 r. przez międzynarodową organizację związków konsumenckich, zrzeszającą setki organizacji ze 120 krajów na świecie. Data 15 marca nie jest przypadkowa. Została ona wyznaczona na pamiątkę wystąpienia Prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego, który 15 marca 1962 roku miał powiedzieć:
- Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami
Jaki więc cel przyświeca Światowemu Dniu Praw Konsumenta?
- Organizacje konsumenckie na całym świecie szczególnie w tym dniu wspólnym głosem przypominają, że jesteśmy, jako konsumenci, ważni i nasz głos musi być słyszany, a nasze prawa przestrzegane. Bez konsumenta, mającego zaufanie do funkcjonowania rynku, uczciwości i rzetelności przedsiębiorcy, konsumenta zadowolonego z towarów i usług, za które płaci, nie ma rozwoju gospodarki - tłumaczy Federacja Konsumentów
Ochrona Praw Konsumentów w Polsce
Według polskiego prawa konsumentem jest "osoba fizyczna, dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową". Jednocześnie Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej chroni wszystkich konsumentów:
- Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa - czytamy w Artykule 76 Konstytucji RP
Rzecznik Praw Konsumenta - w czym może pomóc?
W ustawie z dnia 30 maja 2014 r. określono zakres działalności Rzecznika Praw Konsumenta. W praktyce rzecznik pełni funkcję mediatora pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Rzecznik zajmuje się następującymi problemami i zapytaniami:
- Udzielenie informacji o prawach i ochronie prawnej konsumenta
- Przyjmowanie projektów zmian ustawodawczych, mających na celu poprawę lokalnej ochrony konsumenta
- Wpływanie na przedsiębiorców, w celu zmiany ich praktyk zawodowych
- Pozywanie w imieniu pokrzywdzonych konsumentów
- Ścisła współpraca z takimi organami jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Czym najczęściej zajmuje się Rzecznik Praw Konsumenta?
Rzecznik praw konsumenta najczęściej przyjmuje zgłoszenie dotyczącego nieuczciwych praktyk przedsiębiorców, które wprowadzają w błąd konsumenta:
- Jedną z kategorii spraw powtarzających się w mijającym roku były zgłoszenia konsumentów dotyczące procesu i okoliczności zawarcia lub przedłużenia umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych podczas rozmów telefonicznych z konsultantami operatorów - mówi miejska rzecznik konsumentów w Szczecinie Longina Kaczmarek
Częste problemy dotyczą również m.in. sektora finansowego oraz turystycznego.
Rzecznik Praw Konsumenta w Szczecinie
Jeśli szukacie pomocy lub po prostu potrzebujecie uzyskać informację dotyczącą waszych praw, to należy skontaktować się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów. Konsultacja jest całkowicie bezpłatna.
Do zadań Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów należy:
- podejmowanie działań w celu ochrony interesów konsumentów;
- wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz udział w postępowaniu w sprawach o ochronę interesów;
- inicjowanie zmian prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- koordynowanie spraw nieodpłatnej pomocy prawnej - informuje Urząd Miasta w Szczecinie
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Filii UM przy ul. Rydla 39-40 przyjmuje konsumentów w każdy piątek. Kontakt pod numerem telefonu 91 4641 875.