ZUT inwestuje w zielony wodór
Powstanie w Lipniku, niedaleko Stargardu, będzie posiadać instalację do wytwarzania zielonego wodoru, a całość będzie Centrum Badawczo-Naukowym, w którym naukowcy będą mogli testować nowe technologie wodorowe. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny inwestuje w odnawialne źródła energii i korzysta z dobrodziejstw planety oraz inżynierii, by nie tylko szkolić adeptów tych nauk, ale także tworzyć dobra, służące społeczeństwu. Infrastruktura zapewniać będzie tworzenie pierwiastka z elektrolizerem o mocy 10 megawatów, powstanie także magazyn wodorowy, w którym składować będzie można nadmiar wytworzonego wodoru.
Zielony wodór to w dużym skrócie paliwo przyszłości. Biopaliwo, którego produkcja nie emituje dwutlenku węgla to proekologiczne rozwiązanie dla napędzania silników urządzeń. Do jego stworzenia potrzebna jest specjalna infrastruktura i przestrzeń, a taką chce stworzyć właśnie Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny. Niezbędna umowa ze spółką LOCUS-TECH została już podpisana.
Współpraca na linii ZUT - LOCUS-TECH
17 grudnia 2024 r. rektor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Arkadiusz Terman oraz prezes zarządu spółki LOCUS-TECH, Adam Cichewicz, podpisli umowę konsorcjum, na mocy której podmioty rozpoczynają wspólne starania o dofinansowanie inwestycji. Podział obowiązków jest jasny. ZUT będzie odpowiadać za część dotyczącą rozwoju i badań, a firma LOCUS-TECH za część komercyjną. Spółka zajmie się także wytwarzaniem i sprzedażą zielonego wodoru na rynku komercyjnym. Ten zdrowy mechanizm współdziałania jest korzystny zarówno dla uczelni jak i firmy.
Co więcej inwestycja ma być w całości zasilana z odnawialnych źródeł energii. Wśród nich Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny wymienia m.in. fotowoltaikę czy elektrownie wiatrowe. Niewykluczone jest także działanie tych dwóch źródeł jednocześnie. Koszt projektu szacowany jest na ok. 200 milionów złotych, z czego konsorcjum postara się o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w programie "SMART". W ramach programu inwestycja może być dofinansowana maksymalnie 150 milionami złotych. Cały projekt zapowiada się więc naprawdę obiecująco i ekscytująco z uwagi na produkcję paliwa przyszłości w zgodzie z ekologią i przy zastosowaniu nowoczesnych technologii.