Japońska restauracja

i

Autor: Canva

Restauracje

Lokalni mieszkańcy zapłacą mniej w japońskich restauracjach! Różne cenniki dla klientów

2024-06-20 12:01

Japońskie restauracje coraz częściej obierają taktykę podwójnego menu. Mniej zapłacą lokalni klienci, wyższe ceny przeznaczone będą dla turystów. Powody takiej praktyki mogą wielu zaskoczyć, ale u podstaw leży dbanie o kulturę i tradycję.

Japońskie restauracje droższe dla przyjezdnych

Porta Nikkei Asia informuje o praktyce stosowanej w restauracjach w Japonii. Wszystko rozgrywa się o japońską walutę - jena. Jej wartość spada i lokale, które koncentrują sprzedaż swoich dań tylko zagranicznym turystom mogą niedługo mieć poważny problem. Remedium na tę ciemną wizję przyszłości przynosi pomysł na podwójne menu. Tańsze dla lokalnych klientów oraz droższe dla zagranicznych przyjezdnych. Portal opiera swoje informacje o doświadczenia prezesa sieci restauracji Watami - Mikiego Watanabe. Ten zauważył, że miejscowi nie kupują droższych posiłków, natomiast turystyczna klientela chętnie je wybiera sądząc, że są w atrakcyjnej cenie. Wnioski są takie, że wprowadzenie podwójnego menu z podwójnymi cenami bardziej się opłaca.

Taką też decyzję podjęła jedna z restauracji w tłocznym i chętnie odwiedzanym przez turystów Tokio. W dzielnicy Shibuya, która jest jedną z najbardziej ruchliwych i zatłoczonych dzielnic w Tokio, właściciele grillowni postanowili zastosować dwa cenniki tych samych ofert kulinarnych:

  • lokalni klienci zapłacą 5980 jenów (152 zł) za bufet z owocami morza;
  • turyści zapłacą 6980 jenów (178 zł) za ten sam bufet z owocami morza.
Wystawa drzewek bonsai w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Podnoszenie cen w Japonii coraz popularniejsze

Praktyka podnoszenia cen i stosowania podwójnego menu jest zgodna z prawem pod warunkiem odpowiedniego poinformowania klienta o takim zabiegu. Turysta powinien mieć dostęp do informacji o obydwu ofertach, które różnią się cenami, pomimo możliwości wybrania tylko tej jednej, przeznaczonej dla niego. Wyższe ceny nie tylko w punktach gastronomicznych, ale także w zabytkach, miejscach religijnych czy szlakach turystycznych to coraz częstsza praktyka w Japonii. W 2023 roku turyści odwiedzający wyspy Japońskie zostawili w kraju ponad 5,3 bln jenów, co przekłada się na ok. 34 mln dolarów. Nic więc dziwnego, że tak popularny kierunek turystyczny chce podnieść ceny swoich usług i produktów korzystając z okazji na zarobek.

Na szczęście w szczecińskich restauracjach bez zmian. Zobaczcie najlepsze z nich wybrane przez Macieja z kanału Maciej Je!

Quiz o historii Japonii

Pytanie 1 z 7
Na rozgrzewkę: Jak dawniej nazywało się Tokio?