Początki metra w Berlinie
Pierwsze przymiarki do budowy metra w Berlinie miały miejsce już w XIX wieku. Ostatecznie pierwsza linia metra w stolicy Niemiec została otwarta 15 lutego 1902, co czyni ją 7. najstarszą podziemną trasą na świecie!
Pierwsza linia prowadziła od Berlin Warschauer Straße do Zoologischer Garten, z odnogą w kierunku popularnego Potsdamer Platz. Za budowę metra odpowiedzialna była firma Hochbahngesellschaft, należąca do znanej wszystkim spółki Siemens.
Dalszy rozwój metra i budowa nowych linii
Po świetnym przyjęciu metra przez Berlińczyków, szybko zaczęto budować nowe linie prowadzące do pobliskich miast. Po I Wojnej Światowej i utworzeniu tzw. "Wielkiego Berlina" metrem połączono takie dzielnice jak Templehof oraz Neukolln. Jednak krach na giełdzie i wysoka inflacja w latach 30. sprawiły, że po początkowych latach rozkwitu, dalsza rozbudowa metra została wstrzymana.
Po zniszczeniach dokonanych podczas II Wojny Światowej metro w Berlinie zostało naprawione dopiero w 1951 roku. Kolejne komplikacje przyniosła jednak budowa muru berlińskiego, który podzielił metro na dwie części i zmusił niektóre linię do szukania objazdów lub skrócenia swoich tras.
Po Zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku linie metra zostały ponownie połączone i kursowały bez zatrzymywania. Ostatnim z dużych projektów dotyczących metra w Berlinie było przedłużenie linii U5.
Aktualne linie metra kursujące w Berlinie
Poniżej zobaczycie pełną listę linii metra w Berlinie:
- U1 Uhlandstraße ↔ Warschauer Straße
- U2 Pankow ↔ Ruhleben
- U3 Nollendorfplatz ↔ Krumme Lanke
- U4 Nollendorfplatz ↔ Innsbrucker Platz
- U5 Berlin Hauptbahnhof ↔ Hönow
- U6 Alt-Tegel ↔ Alt-Mariendorf
- U7 Rathaus Spandau ↔ Rudow
- U8 Wittenau ↔ Berlin Hermannstraße
- U9 Rathaus Steglitz ↔ Osloer Straße