Od rozpoczęcia prac na tej inwestycji minęło ponad pół roku. Wykonana została już konstrukcja zewnętrznych ścian żelbetowych łącznika. Gotowy jest również wieniec obwodowy, na którym oparta będzie konstrukcja stropu budynku. Aktualnie w łączniku prowadzone są prace przy wykonywaniu żelbetowej antresoli wraz z podwieszaną klatką schodową.
Prace toczą się także w starej części Muzeum oraz na budynku kamienicy. Na przełomie lutego i marca rozpocznie się remont posadzki prawej nawy hali istniejącego Muzeum. Wewnątrz kamienicy wykonywana jest konstrukcja stropu ostatniej kondygnacji budynku. Trwa również montaż instalacji sanitarnych. Przeprowadzono również rozbiórki starej więźby dachowej, w miejsce której pojawi się nowa konstrukcja.
Jednym z dodatkowych etapów robót na tej inwestycji, będzie wymiana konstrukcji więźby dachowej kamienicy. Projekt remontu pierwotnie zakładał odbudowę i wzmocnienie drewnianej konstrukcji dachu. Jak się jednak okazało, konstrukcja więźby nie nadawała się do ponownego wykorzystania. Jej elementy w przeważającej większości wykazały skorodowanie biologiczne, niebezpieczne pęknięcia, degradację i osłabienie ze względu na owady oraz ponadnormatywne odkształcenia i braki. Taki stan konstrukcji zagrażał bezpieczeństwu podczas prac remontowych oraz w późniejszym użytkowaniu obiektu. Po wnikliwych ekspertyzach i sporządzeniu oceny technicznej podjęto decyzję o wymianie konstrukcji na nową, która zostanie wykonana z zachowaniem i odtworzeniem historycznego układu i kształtu dachu wraz z jego elementami architektonicznymi, na co wyraził zgodę Wojewódzki Konserwator Zabytków.
O inwestycji:
W ramach inwestycji zaplanowano adaptację istniejącej kamienicy na potrzeby Muzeum Techniki i Komunikacji oraz rozbudowę o łącznik pomiędzy kamienicą a obecnym budynkiem muzeum. Zakres szczegółowy prac obejmuje:
- Rozbudowę Muzeum o łącznik pomiędzy istniejącym obiektem Muzeum a istniejącą kamienicą zlokalizowaną przy ul. Niemierzyńskiej 18A;
- Remont i przebudowę wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynku kamienicy na potrzeby Muzeum;
- Dostosowanie części prawej nawy budynku Muzeum Techniki i Komunikacji w zakresie niezbędnym do zaprojektowania połączenia tego budynku z nowym budynkiem łącznika oraz wymiana i remont posadzki prawej nawy Muzeum;
- Przebudowę infrastruktury technicznej w zakresie związanym z projektowaną rozbudową.
W łączniku znajdzie się wejście do muzeum, szatnie, recepcja a także strefa ekspozycyjna. Przebudowana kamienica włączona zostanie do powierzchni funkcjonalnej muzeum - mieścić będzie funkcje ekspozycyjne i administracyjne. Znajdą się w niej m.in. sale edukacyjne, sala konferencyjna oraz czytelnia. Łącznik jak i kamienica dostosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja powinna zostać zakończona w październiku. Modernizacja wyniesie ponad 18 milionów złotych.