Kolej między Szczecinem a Warszawą: kiepskie połączenia to niejedyny problem
Od jakiegoś czasu w siebie trwa debata nad cenami na niektóre połączenia kolejowe. Wiele osób zapomina, że np. standard EIP nie jest dotowany i to bardziej przejazd komercyjny. Jednak ostatnie podwyżki również odczuli szczecinianie. Wielu z nich regularnie jeździ do stolicy, a to podróż dosyć długa – między 6.5, a nawet 8 godzin. Dłuższy czas przejazdu to wina remontu pomiędzy Szczecinem a Poznaniem oraz Poznaniem a Warszawą. Jednak mieszkańcy i tak nie są zadowoleni.
- Z jednej strony rozumiem, że kiedyś będzie lepiej, ale teraz jest naprawdę źle. Jeżeli chcę być rano w Warszawie, to mam dwie opcje: nocne połączenie TLK lub prawie poranne EIC, które jeździ prawie puste, a kosztuje dwa razy tyle, co IC. Kwestia, czy można z tym, coś zrobić – zastanawia się pan Patryk, który raz w tygodniu jeździ do Warszawy.
EIC Chrobry zmieni kategorię? Petycja Razem
Szczeciński oddział partii Razem stworzył petycję, której głównym celem jest obniżenie cen za przejazd EIC Chrobry, relacji Szczecin Główny-Warszawa Wschodnia.
- W związku z tym apelujemy do spółki i ministerstwa o podjęcie działań mających na celu przywrócenie pociągowi 8100/1 Chrobry kategorii handlowej IC do czasu zakończenia remontu węzłów kolejowych na trasie Szczecin-Warszawa. Ta zmiana oznaczałaby 90 zł tańsze bilety w 2 klasie i 140 zł tańsze bilety w 1 klasie, pomagając pasażerom w walce z inflacją, a także popularyzując komunikację kolejową na trasie.. Po zakończeniu tych remontów i skróceniu czasu podróży, przywrócenie połączeniu wyższej kategorii handlowej będzie w pełni usprawiedliwione.
Sprawę skomentował też Janek, który regularnie jeździ do Warszawy
- Na trasie Szczecin-Warszawa jeżdżę regularnie od 5 lat ze względu na studia (kilkanaście razy w roku). Zauważyłem podwyżkę. Za ostatni bilet na „Chrobrego” w grudniu 2022 płaciłem 76 pln (bez promocji), teraz jest to 89 pln, jednak mam przywilej zniżki studenckiej (51%). Uważam, że cena regularna jest dość wysoka. Nie widzę znacznej różnicy między EIC, a zwykłym IC na tej trasie. Ekspres jedzie aktualnie 6h30 min (nieznacznie krócej w porównaniu do połączeń IC). Dodatkowo przedział składu EIC nie różni się od przedziałów IC. Jest to jedyne bezpośrednie połączenie po 15, którym da się dojechać na wieczór do Szczecina, więc w tych godzinach popołudniowych nie ma alternatywy dla ekspresu.
PKP Intercity: skąd różne ceny biletów?
W 2022 roku wprowadzono nową sprzedaż biletów, trochę wzorowaną na biletach lotniczych. Cena teraz zależy od popularności pociągu, a nie jak wcześniej – od czasu przejazdu.
Dlatego czasem można znaleźć 1. klasę tańszą niż 2. lub jak w przypadku niektórych nocnych czy wczesnoporannych połączeń – niskie ceny w porównaniu do pociągu, który jedzie np. godzinę dłużej.
System szczególnie zachwalają łowcy promocji, którzy za o wiele mniejsze pieniądze znajdują prawdziwe perełki.
- Ostatnio udało mi się znaleźć pociąg do Warszawy (ze Szczecina) za 20 zł. Bez ulg! - opowiada z radością pan Patryk.
PKP Intercity: co oznaczają EIC, EIP, IC?
Skróty to nic innego jak nazwy kategorii.
- EIP to Express Intercity Premium – inaczej Pendolino. Jeździ z o wiele większą prędkością, ale tylko na określonych trasach. Powinien mieć działające WIFI oraz strefę ciszy.
- EIC – Express Intercity. Nie staje na każdych stacjach, raczej to skład wagonowy. Posiada tzw. wagon menadżerski.
- IC – InterCity – połączenie dotowane. Zarówno wagonowy jak i tzw. Pesa/Dart. O wiele lepszy standard wagonów niż TLK z zazwyczaj działającą klimatyzacją.
- TLK – Twoje Linie Kolejowe. Cena jak za IC, ale standard jest o wiele niższy. Spółka zapowiedziała większą modernizację wagonów