"Podpisaliśmy umowę na realizację pierwszego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Drogę o długości 4,2 km wybuduje firma Budimex. Wartość zawartej umowy to około 89,5 mln złotych" - poinformował rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk.
GDDKiA ma już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przekazanie placu budowy powinno nastąpić w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Obwodnicę Przecławia i Warzymic o długości ok. 6,5 km pierwotnie miała zaprojektować i wybudować firma Energopol Szczecin. Wykonawca opracował dokumentację i uzyskał decyzję ZRID, jednak prace budowlane nie zostały rozpoczęte. W grudniu 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą.
Konieczne było też dokonanie zmian w pierwotnym projekcie w obszarze węzła Szczecin Zachód - wynikało to z ujęcia w rządowym Programie budowy 100 obwodnic obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13, a także z zaawansowania prac przygotowawczych przed budową Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Realizację obwodnicy Przecławia i Warzymic podzielono na dwa etapy.
Etap I będzie przebiegał od ronda Hakena w Szczecinie do przecięcia z obecną DK13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne. Etap II o długości 2,3 km rozpocznie się w Siadle Górnym, a zakończy na węźle Szczecin Zachód; obecnie trwa aktualizacja jego dokumentacji projektowej.
Jak przekazał Grzeszczuk, pierwszy etap obwodnicy umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Przecław i Warzymice, "dzięki czemu skończą się zatory drogowe na obecnym przebiegu DK13". Ma to być dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Inwestycja powinna zostać oddana do ruchu przed końcem 2023 roku.