Droższy koszyk świątecznych zakupów
Firma ASM Sales Force Agency zajmuje się m.in badaniem rynku. Rok do roku publikują zestawienie świątecznych artykułów spożywczych wraz z cenami jakie trzeba za nie zapłacić. Wnioski publikowane są w formie artykułu i wykresów, na których widać ile trzeba zapłacić za konkretne produkty i w jakich sklepach koszyki są najdroższe. Tegoroczne zestawienie wypada drożej niż w poprzednim roku.
Z najnowszego badania „Świąteczny Koszyk Zakupowy ASM SFA 2024” wynika, że artykuły świąteczne podrożały średnio o 4,58%. Produktami, które odnotowały najwyższy wzrost cen są sok pomarańczowy (43%), czekolada mleczna (22%), niektóre przyprawy takie jak cynamon (13,87%) oraz herbata (13,14%). Na szczęście są również produkty, których cena jest niższa w porównaniu z rokiem 2023 i są to na przykład filety śledziowe (9,18%) oraz masa makowa z bakaliami (8,44%).
Najdroższe sklepy
Analiza ekspertów ASM SFA donosi, że w grudniu 2024 roku najtaniej zaopatrzymy się w zakupy w sklepach typu Cash & Carry, nieco więcej zapłacimy w hiper i supermarketach, a najwięcej za jeden koszyk świątecznych zakupów zapłacimy w dyskontach spożywczych. A w których sklepach paragon wychodzi najdrożej? Według badania i raportu koszyka zakupowego ASM, tak kształtują się ceny w konkretnych sklepach.
Najwięcej zapłacimy w:
- Netto (295,06 zł)
- Polomarket (284,68 zł)
- Carrefour (282,74 zł)
- ALDI (282,27 zł)
- Intermarche (279,63 zł)
Najmniej zapłacimy w:
- Dino (248,97 zł)
- Auchan (252,22 zł)
- Makro (Cash & Carry) (258,50 zł)
- Biedronka (259,85 zł)
- Selgros (Cash & Carry) (266,38 zł)
Pozostałe marki sklepów uplasowały się w środkowej części rankingu i są to E.Leclerc, Lidl i Kaufland. Jednak patrząc na zestawienie cen w analizie rocznej można wysnuć wnioski, że w przeciągu roku w największą zmianę cen zanotował właśnie Lidl. Świąteczny zestaw artykułów podrożał w ciągu roku o 16,11%. Nieco mniejszy wzrost cen odnotowała sieć sklepów Aldi (15,47%) oraz Biedronka (10,56%). Co ciekawe ceny spadły w sieciach sklepów takich jak Dino (spadek o 9,14%) oraz Makro Cash & Carry (spadek o 4,96%).
Cały raport dostępny jest na stronie przedsiębiorstwa ASM Sales Force Agency.