Co ci przysługuje w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu?
Wielki poradnik opublikowała agencja AirHelp. Zajmuje się ona odszkodowaniami dla pasażerów od linii lotniczych i lotnisk. Jak regularnie zaznaczają, w przypadku opóźnienia lotu należy się nie tylko opieka, ale i często odszkodowanie.
Na pewno należy się:
- po kilkugodzinnym opóźnieniu posiłek oraz napoje;
- jeżeli opóźnienie wiąże się z przełożeniem lotu - zakwaterowanie;
- alternatywny lot, jeżeli chcemy kontynuować podróż.
Kiedy przysługuje ci odszkodowanie od linii lotniczych?
W przypadku opóźnienia lotu powyżej dwóch godzin i odwołaniem lotu w czasie mniejszym niż 14 dni, pasażerowi przysługuje odszkodowanie do 600 euro (2583,58 zł). AirHelp udostępnia przelicznik odszkodowań.
Można też walczyć o zwrot kosztów biletów w przypadku, gdy nie możemy odbyć swój lot. Wtedy mamy prawo do zwrotu pieniędzy lub alternatywnego lotu.
Doszło do zakłócenia lotu? Zbieraj paragony, gdyż możesz się ubiegać o zwrot poniesionych wydatków, np. za jedzenie czy napoje.
Jak dodaje firma, zawsze trzeba zbierać dowody.
- Zachować wszelkie SMS i maile otrzymane od linii lotniczych.
- Zachować kartę pokładową.
- Zrobić zdjęcia np. tablic z informacją o zakłóceniach lotu.
- Zapisać, o której godzinie samolot dotarł do celu podróży.
- Zachować wszelkie paragony.
- Poprosić o informację, dlaczego doszło do zakłócenia lotu.
W przypadku przepełnienia lotu można uzyskać nawet 600 euro.
Warto dodać, że każdy kraj ma też wewnętrzne regulacje. Dlatego w przypadku walki o pieniądze, warto poszukać, o jaką sprawę dokładnie chodzi, ale i ewentualnie udać się do pośrednika.
Polecany artykuł:
Odwołany lot z powodu strajku na lotnisku
Czasami występują też spore utrudnienia przez strajki pracowników linii lotniczych. W niektórych przypadkach można walczyć o odszkodowanie, gdy występuje strajk:
- pilotów,
- personelu pokładowego,
- mechaników lotniczych,
- personelów linii lotniczej.
Kiedy nie dostaniemy odszkodowania od linii lotniczych? Gdy strajk obejmuje:
- pracowników ochrony lotniska i straży granicznej,
- pracowników obsługi bagażu,
- pracowników kontroli ruchu lotniczego,
- ugrupowań politycznych.
Odszkodowanie od linii lotniczej za problemy z bagażem
Czasami zdarza się tak, że nasz bagaż po prostu zaginął podczas lotu. Jak się okazuje, w przypadku zagubienia lub uszkodzenia, należy prosić o raport nieprawidłowości bagażowej.
- Zgodnie z konwencją montrealską linie lotnicze zazwyczaj mają obowiązek naprawienia szkody. Konwencja obejmuje prawa dotyczące bagażu w przypadku lotów międzynarodowych między ponad 140 krajami - przekazało AirHelp.
Problem trzeba zgłosić jak najszybciej!
A jak wyglądają kwestie finansowe? Można otrzymać nawet do 1400 euro (6028,36 zł) za:
- uszkodzenie bagażu - wniosek można złożyć w ciągu 7 dni od przybycia na miejsce (linie lotnicze muszą naprawić uszkodzenia bagażu lub jego zawartości, wymienić uszkodzone elementy bagażu lub zrekompensować uszkodzenia);
- opóźnienie bagażu - wniosek można składać w ciągu 21 dni (linie lotnicze muszą zwrócić koszt wszystkichniezbędnych rzeczy, które trzeba było zakupićdo momentu odzyskania bagażu);
- zagubienie bagażu - wnioski można składać w przeciągu 2 lat (jeśli Twój bagaż zostanie uznany za zagubiony, linielotnicze muszą zwrócić wartość całego bagażu).
Przed nadaniem swojego bagażu wart zrobić też zdjęcie.
Stan euro na 3 lipca 2024.