Jest decyzja sądu w sprawie skargi organizacji ekologicznych
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi dwóch organizacji ekologicznych: niemieckiej Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz polska Zielone Wyspy Świnoujście. Skarga dotyczy decyzji środowiskowej w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, która została wydana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). Sąd uznał jednak, że GDOŚ działał zgodnie z przepisami, przeprowadził wszystkie wymagane uzgodnienia i konsultacje, w tym transgraniczne. Uwzględnił także wszystkie zarzuty i sugestie stron skarżących.
Wyrok jest nieprawomocny, strony mogą go zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sam spór prawny trwa od roku 2023. Niemiecka organizacja ekologiczna zarzuca GDOŚ m.in. wpływ inwestycji na środowisko morskie, a także zagrożenia związane z niewybuchami i bronią chemiczną na dnie Morza Bałtyckiego.
Jedna z największych inwestycji polskiej gospodarki morskiej
Terminal kontenerowy, który ma powstać w Świnoujściu jest jedną z największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej. Budowa tzw. portu zewnętrznego ma zakończyć się do roku 2029. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, przedsięwzięcie koordynowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury. Do czego będzie służył ów terminal?
Obiekt będzie obsługiwał największe statki transoceaniczne, które będą wpływać na wody Bałtyku - o długości do 400 metrów. Co więcej, terminal pozwoli na cumowanie dwóch kontenerowców. Powstanie nowy tor podejściowy o długości 65 kilometrów i głębokości 17 metrów.
Koszt budowy inwestycji szacowany jest na ok. 2,5 mld zł, natomiast tor podejściowy to koszt ok. 10 mld zł. Realizatorem części hydrotechnicznej jest Urząd Morski w Szczecinie, wykonawcą terminala będzie konsorcjum firm z Kataru i Belgii.
